Adidas zegt dat de lancering van de Berlin Fashion Week en de aankondigingen van de co-CEO nep zijn

By Jernst van Waal

Voetgangers lopen langs een groot Adidas-logo in de Duitse multinationale sportkledingwinkel.

Miguel Candela | SOPA-afbeeldingen | LightRocket via Getty Images

Verschillende persberichten zouden zijn verzonden vanuit Adidas over een lancering van de Berlin Fashion Week, de behandeling van werknemers in het buitenland en andere onderwerpen die verband houden met de bedrijfsstructuur, waren volgens het bedrijf nep.

“We geven geen commentaar op deze valse e-mails/releases”, zei Claudia Lange, vice-president externe communicatie van de retailer, in een e-mail aan CNBC.

Een vervalst persbericht zei dat Vay Ya Nak Phoan, die werd beschreven als een voormalige Cambodjaanse fabrieksarbeider en vakbondsleider, was aangesteld als co-CEO om te zorgen voor ethische naleving in de productie.

The Yes Men, een activistische groep die een geschiedenis heeft van het creëren van spoofs om de aandacht te vestigen op hoe bedrijven reageren op sociale kwesties, bevestigde aan CNBC dat het samen met andere groepen achter de releases zat. De groepen hopen dat Adidas de Pay Your Workers-arbeidsovereenkomst ondertekent, die pleit voor beloning van kledingarbeiders en het recht om zich te organiseren.

“In de nasleep van verschillende schandalen lijkt het een goede zaak voor hen om een ​​nieuw blad om te slaan”, zei een lid van The Yes Men geïdentificeerd als Mike Bonanno.

Twee van de vervalste persberichten beweerden dat Adidas nieuwe kleding lanceerde genaamd REALITYWEAR van beroemdheden Pharrell Williams, Bad Bunny en Philllllthy. De hoax-release die het debuut van de Berlin Fashion Week op 16 januari aankondigde, beweerde dat het deel uitmaakte van een streven naar een hernieuwde focus op arbeidersrechten en materiaalinkoop.

Adidas schetst zijn standpunt over de rechten van werknemers op een “Workplace Standards”-pagina die aan deze kwestie is gewijd, en beschrijft zijn gedragscode voor de gezondheid, veiligheid, beloning en “verantwoorde inkoop” van werknemers.

The Guardian meldde voor het eerst dat The Yes Men achter de campagne zaten.

De meerlagige Yes Men-campagne verwees ook naar de nu beëindigde samenwerking met Ye, de rapper die voorheen bekend stond als Kanye West en die de afgelopen maanden onder vuur is komen te liggen vanwege antisemitische uitspraken, en bevatte een “reactie” van het bedrijf, met verzonnen reacties op punten die in de eerste releases naar voren zijn gebracht.

– Gabrielle Fonrouge van CNBC droeg bij aan rapportage