Top News Article |   About  |  For Reuters professional and media products  |  For Reuters professional and media clients only  |  Careers
Login/Register  | Help & Info
Updated: Fri 3 Dec 2004 | 23:25 GMT
Jump to
YOU ARE HERE: Home > News > Top News > Article
Dow says no basis in BBC Bhopal report
Fri Dec 3, 2004 12:04 PM GMT
Printer Friendly | Email Article | RSS   
LONDON (Reuters) - BBC World says that an interview it ran with a man it identified as a spokesman for Dow Chemical, in which he said the U.S. company accepted responsibility for India's Bhopal disaster, is wrong and part of an "elaborate deception".

A spokeswoman for Dow Chemical in Switzerland also confirmed on Friday that the report was wrong.

The BBC had earlier twice run an interview with a man it identified as Dow Chemical spokesman Jude Finisterra, who said the company accepted full responsibility for the disaster 20 years ago in the central Indian city of Bhopal.

This would have represented a major policy reversal for Dow Chemical which has said it has no responsibility for the Bhopal disaster.

"This morning at 9 GMT (9 a.m. British time), 10 GMT, BBC World ran an interview with someone purporting to be from the Dow Chemical Company about Bhopal," the BBC said on its latest news bulletin.

"This information was inaccurate, part of an elaborate deception. The person did not represent the company. We want to make it clear the information he gave was entirely inaccurate."

BBC World had earlier said the interview took place in Paris. It was aired on the 20th anniversary of the Bhopal disaster, when more than 3,500 died after lethal gas escaped from a chemical plant in Bhopal.

The factory was owned by Union Carbide, now a subsidiary of Dow Chemical.

A Dow spokeswoman, speaking from Switzerland, told BBC World that Finisterra was not a Dow employee.

"Dow confirms there was no basis whatsoever for this report," Marina Ashanin said. "We also confirm Jude Finisterra is neither an employee nor a spokesperson for Dow."

"The bottom-line is this is not true," a spokesman for Dow Chemical in Zurich told Reuters.

A spokesman for Union Carbide also told Reuters the report was false.

The BBC gave no further details.

More Top News
Ukraine's rigged vote annulled
Blunkett wins first battle over child
Powell says Europe must reach out to U.S
Rumsfeld stays U.S. defence chief
BBC fooled by Bhopal hoaxer  Help & Info.  | Contact Us  | Advertise  | Disclaimer  | Copyright  | Privacy  | Corrections