'IJsbeer' vaart over Amsterdamse grachten
22 aug 2013 11:19 | laatste update: 22 aug 2013 11:22
IJsbeer
Foto: YouTube
AMSTERDAM Amsterdammers hebben zondag wellicht vreemd opgekeken toen ze plotseling een 'ijsbeer' over de grachten zagen varen.

Begeleid door een klein orkestje maakte de 'ijsbeer' een tochtje over de grachten. Het beest werd onder meer gespot in de buurt van het Scheepvaartmuseum.

'Cadeautje'
Maar waarom voer er plotseling een beer over de grachten? Dat blijft nog even onduidelijk. Donderdag dook onderstaand filmpje op waarin wordt gesteld dat het Russische energiebedrijf Gazprom de beer cadeau heeft gedaan aan Nederland, als dank voor de samenwerking met Shell. Omdat de twee samen in het Noordpoolgebied willen boren naar olie vonden de Russen een geschenk wel op zijn plaats, claimt het filmpje.

Actie
Maar het filmpje lijkt overduidelijk satire. Logischer is natuurlijk dat het hier om een actie van een (milieu)-organisatie gaat. Onduidelijk is alleen nog om welke. Greenpeace Nederland, die momenteel ook campagne voert tegen de Noordpoolboringen, weet in ieder geval van niks. "We hebben van de actie gehoord, maar het is niet ons werk", stelt een woordvoerder. Feit is wel dat er behoorlijk wat tijd en aandacht aan het filmpje en bijbehorende site is besteed.

Map DataMap data ©2013 Google Imagery ©2013 , Aerodata International Surveys, DigitalGlobe, The GeoInformation Group
Map Data
Map
Satellite
Jouw foto bij dit bericht?
Heb je een goede foto gemaakt die hoort bij dit bericht? Stuur 'm naar ons toe en wellicht wordt jouw foto aan dit artikel toegevoegd.
Nu mijn foto uploaden
Comment placeholder
Wat vind jij?
Login om te reageren en doe mee aan de discussie!
Nog geen account? registreer hier

0 commentaren

(Advertentie)

Heb je een tip?

Heb je een tip over een nieuws- of sportgebeurtenis in Noord-Holland? Laat het ons weten.

Mail de redactie